Beleggen in telecom?

De aandelenbeurs is in 2010 gestart met een verkoudheid. Zijn aandelen van de Belgische telecomoperatoren een goed medicijn? Ik zou ze alleszins niet voorschrijven.

Mensen zijn vaak verbaasd te horen dat ik zelden beleg in telecomaandelen. Dat heeft voor een stuk te maken met beroepsmoeheid. Als Erik Van Looy dagelijks enkele afleveringen inblikt, kan ik mij inbeelden dat hij niet geneigd is om ’s avonds op De Slimste Mens af te stemmen. Zo ontdek ik op de beurs ook liever pareltjes uit andere sectoren.

Het feit dat ik niet meteen een bovengemiddeld rendement verwacht uit de telecomsector speelt natuurlijk ook een rol. Sinds het dieptepunt van de beursval (maart 2009) hebben telecomaandelen een gestaag herstel gekend dat lager was dan in andere sectoren. Sommige analisten denken dan ook dat er een inhaalbeweging op stapel staat voor de telecomindustrie. Mooie voorspelling, maar ik zou er niet op rekenen: niet voor de wereldwijde telecommarkt en zeker niet voor de Belgische.

Maar waarom worden telecombedrijven als Telenet en Téléfonica dan zo vaak naar voor geschoven als gouden belleggingstips voor 2010? Hebben we hier te maken met een nieuw Lernout&Hauspie-fenomeen? Nee, natuurlijk niet. Telecomoperatoren zijn geen slechte beleggingen. Het is goed mogelijk dat Telenet een uitstekend beursjaar te wachten staat, al verwacht ik het niet meteen. Langs de andere kant verwacht ik ook geen dramatische terugval, zelfs niet wanneer het beursfeestje dat begin 2009 begonnen is ten einde loopt. Voor wie op zoek is naar een rendement dat hoger ligt dan het marktgemiddelde zou ik gewoon andere sectoren aanraden. Kortom: telecom is een goede optie wanneer je tevreden bent met een kleine winst en daarbij niet teveel risico wil lopen. Vraag is dan wel of  je niet beter in andere instrumenten, zoals obligaties, investeert.

Geef een reactie

